Onsdag kveld 26. februar gjennomførte divisjon IT i Skatteetaten en planlagt endring på brannmur. Under arbeidet oppstod det feil som påvirket flere viktige tjenester. IT jobbet med feilen natt til torsdag og klokken 00:30 fungerte tjenestene normalt igjen.
Torsdag morgen 27. februar ble det oppdaget at noen av våre datadelingstjenester (API) ikke fungerte som de skulle. Klokka 07:17 ble statussiden status.skatteetaten.no oppdatert med varslinger om feilen. Dette er en offentlig nettside der brukere kan se og abonnere på driftsstatus for Skatteetaten sine digitale tjenester.
Skatteetatens Incident Respons Team (IRT) ble satt inn for å løse problemet og etablerte fort en helhetlig situasjonsforståelse. Det viste seg at feilen gjaldt alle datadelingstjenester som Skatteetaten tilbyr til eksterne brukere.
IRT valgte å gjennomføre flere strakstiltak for å få datadelingstjenestene til å fungere igjen, selv om dette ville føre til korte brudd på flere andre tjenester. Rundt klokken 14:15 var alle tjenester tilbake i normal drift.
Årsaken til problemene var overgangen til en nyere internettprotokoll (IPv6) og uforutsett fordeling av ressurser som påvirket viktige deler av vårt nettverk. Divisjon IT har identifisert og iverksatt flere tiltak for å lære av hendelsen og redusere risikoen for at dette skjer igjen.